Ανοίγουμε παράθυρο στον Κόσμο των Εξαγωγών
info

Η Κεντρική Εξαγωγική Οργάνωση της χώρας, με εμπειρία από το 1945 και σύγχρονη τεχνογνωσία, έχει τις σωστές απαντήσεις.

Ρωτήστε μας πως »

Πλοηγηση

agenda

The agenda

media kit

Εγγραφη στο Newsletter

https://www.exportgate.gr/

Γνωμες

Ποιό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα για μία εξαγωγική επιχείρηση;
Έλλειψη ρευστότητας
56%
Έλλειψη τεχνογνωσίας
11%
Γραφειοκρατικά εμπόδια
11%
Έλλειψη εμπιστοσύνης εμπορικών εταίρων προς την Ελλάδα
22%
Σύνολο ψήφων: 18

Η επόμενη μέρα της κρίσης και το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας

Για την επόμενη μέρα της κρίσης προετοιμάζονται οι εξαγωγείς. Μία κυρία του ελληνικού εμπορίου, φύση και θέση αισιόδοξη και εξωστρεφής, μιλά στο kerdos.gr για τις ελληνικές εξαγωγές, αλλά και για τα δυνατά και τα αδύναμα στοιχεία των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων. Ο λόγος για την κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη Γιώτα Ηλιού η κυρία Σακελλαρίδη σημειώνει εκτός των άλλων ότι ήταν σίγουρο ότι η οικονομική κρίση θα έπληττε τις ελληνικές εξαγωγές, αλλά το πλήγμα ήταν ακόμη μεγαλύτερο καθώς βρήκε την ελληνική εξαγωγική δραστηριότητα ανοχύρωτη, χωρίς ουσιαστικά στηρίγματα, λόγω της σωρευτικής επιδείνωσης της ανταγωνιστικότητας αλλά και  διαρθρωτικών προβλημάτων.

Συμπληρώνει, ωστόσο, ότι οι εξαγωγείς είναι από τη φύση τους αισιόδοξοι άνθρωποι και έχουν μάθει να παλεύουν. Για τον λόγο αυτό προετοιμάζονται ήδη για την "επόμενη μέρα" της κρίσης. Υπογραμμίζει δε ότι υπάρχουν στοιχεία ενθαρρυντικά και ενδείξεις ανάκαμψης, σε μία εξαιρετικά δύσκολη-δίχως αμφιβολία- χρονιά. Ετσι το ζητούμενο για τους εξαγωγείς είναι τώρα να προετοιμαστούν ώστε να διατηρήσουν ή και να ενισχύσουν τη θέση τους στις παραδοσιακές αγορές-στόχους, αλλά και να επεκταθούν σε νέες με την αναθέρμανση της παγκόσμιας ζήτησης.

Αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης:

Eρ: Διαβλέπετε περιθώριο αισιοδοξίας για τις ελληνικές εξαγωγές;

O Γάλλος φιλόσοφος, Αιμίλιος Σαρτιέ (Alain) είχε πει ότι η "απαισιοδοξία είναι θέμα διάθεσης. Η αισιοδοξία είναι θέμα θέλησης". Οι άνθρωποι του εμπορίου στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι φύσει και θέσει αισιόδοξοι και εξωστρεφείς.

Από την άλλη πλευρά, είναι αναμφισβήτητο γεγονός, σε μία μικρή και κλειστή οικονομία, όπως η ελληνική, ότι η πορεία των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών επηρεάζεται σημαντικά και άμεσα από τη ραγδαία επιδείνωση του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος. Πόσο δε μάλλον όταν η παγκόσμια οικονομική κρίση βρήκε την ελληνική εξαγωγική δραστηριότητα ανοχύρωτη, χωρίς ουσιαστικά στηρίγματα, λόγω της σωρευτικής επιδείνωσης της ανταγωνιστικότητας ως προς τις τιμές αλλά και για διαρθρωτικούς λόγους.

Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα κάτι φαίνεται να αλλάζει. Αυτό που για χρόνια διεμήνυε σε όλους τους τόνους ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων για την ανάγκη μίας πιο εξωστρεφούς οικονομίας, μοιάζει να βρίσκει πλέον υποστηρικτές.

Οι Έλληνες εξαγωγείς συνεχίζουν βέβαια να "ματώνουν", αλλά πλέον φαίνεται να βρίσκουν συμμάχους.

Κορυφαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δίνουν βάρος στις ανάγκες των εξωστρεφών επιχειρήσεων. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, αλλά και το υπουργείο Εξωτερικών, ως φορέας της οικονομικής διπλωματίας δείχνουν να ενστερνίζονται το όραμά μας για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης με βάση την εξωστρέφεια και την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα, όπως πρόσφατα προέταξαν τόσο ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, όσο και ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ.

Από την άποψη αυτή, ναι είμαι αισιόδοξη. Αλλά η συνειδητοποίηση της ανάγκης για μία πιο εξωστρεφή οικονομία, είναι όμως μόνο το πρώτο βήμα. Πρέπει να ακολουθήσουν άμεσα συγκεκριμένες δράσεις που να μετουσιώσουν το όραμα αυτό, σε κυρίαρχη οικονομική πολιτική της χώρας. Μόνο τότε εκτός από αισιόδοξη, θα είμαι και ικανοποιημένη, γιατί θα έχουν μπει οι βάσεις για ένα νέο κύκλο δυναμικής και διατηρήσιμης ανάπτυξης, που θα διασφαλίσει μακροπρόθεσμα βιώσιμη ανάπτυξη, απασχόληση και ευημερία στη χώρα συνολικά.

Ερ: Η διεθνής χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση επηρεάζει αναλογικά όλες τις χώρες του κόσμου και συνολικά το διεθνές εμπόριο;

Η κρίση που βιώνει εδώ και ένα χρόνο η παγκόσμια οικονομία δεν έχει προηγούμενο. Ξεπερνάει το Μεγάλο Κραχ του '29 και ασφαλώς επηρεάζει αναλόγως όλες τις χώρες του κόσμου. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, η αξία -σε δολάρια- του παγκόσμιου εμπορίου φέτος είναι περίπου κατά ένα τρίτο χαμηλότερη από πέρυσι. Κορυφαίοι μάλιστα καθηγητές στις ΗΠΑ υπολογίζουν ότι "το εμπόριο έχει συρρικνωθεί περισσότερο κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης από ό,τι σε ένα συγκρίσιμο στάδιο της Μεγάλης Ύφεσης".

Δεν είναι τυχαίο επίσης το γεγονός ότι η μεγαλύτερη εξαγωγός χώρα του κόσμου, η Γερμανία, έχασε φέτος την πρώτη θέση -για πρώτη φορά από το 2003- από την Κίνα. Αντίστοιχα, η Γερμανία έπαψε να είναι και η πρώτη αγορά για τα ελληνικά προϊόντα.

Το αρνητικό για την Ελλάδα στοιχεία είναι ότι επηρεάστηκαν αναλογικά περισσότερο οικονομίες που είναι παραδοσιακοί εμπορικοί εταίροι της χώρας και βασικοί προορισμοί των ελληνικών προϊόντων. Αυτό αποτυπώνεται και στην ευθεία μείωση των εξαγωγών όσο συνεχίζεται η συρρίκνωση - η ύφεση- αυτών των οικονομιών.

Ερ: Έναντι ποιών χωρών έχουμε τη μεγαλύτερη μείωση των εξαγωγών στο πρώτο εξάμηνο του 2009 και σε ποιες κατηγορίες προϊόντων;
|
Πρόσφατες έρευνες του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ) δείχνουν σημαντικές -ποσοτικές και ποιοτικές- αλλαγές στον χάρτη των ελληνικών εξαγωγών.

Όπως είπαμε από το 2008 η Ιταλία ξεπέρασε τη Γερμανία στην πρώτη θέση των αγορών-προορισμών των ελληνικών προϊόντων. Στο πρώτο εξάμηνο του 2009, οι δύο χώρες "συγκατοικούν" στην κορυφή, όχι όμως επειδή αυξήθηκαν και πάλι οι εξαγωγές προς τη Γερμανία, αλλά γιατί μειώθηκαν περισσότερο οι αποστολές προς τη γειτονική χώρα.

Τα στοιχεία του ΚΕΕΜ για τα εξάμηνο δείχνουν ότι η μεγαλύτερη μείωση αφορά τις χώρες της ΕΕ (-24,9%), τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες (-36,8%), τα κράτη της ΝΑ Ασίας (-23,3%) και τη Λατινική Αμερική (-44,9%).

Αντίθετα, αποδείχθηκε -αυτό που ο ΠΣΕ επισημαίνει εδώ και καιρό- η δυναμική δηλαδή των χωρών της Λεκάνης της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.

Παρά τη διεθνή κρίση, σε αυτή την περιοχή, όχι μόνο δεν υπήρξε μείωση, αλλά αντίθετα αύξηση των εξαγωγών κατά 11,6%. Να σημειωθεί ότι τη χρονική περίοδο 2000-2008 το συνολικό εμπόριο (εξαγωγές + εισαγωγές) της Ελλάδος με τις χώρες της Μεσογείου στη νέα δεκαετία (2000-2008) αναπτύχθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 10,3%, σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το συνολικό ελληνικό εμπόριο (6,5%), με αποτέλεσμα στο 2008, τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν ολοκληρωμένα στοιχεία, να αυξηθεί κατά 81,6% σε σχέση με το έτος 2000. Η αντίστοιχη αύξηση του συνολικού ελληνικού εμπορίου ήταν 60%.

Αξιοσημείωτη αύξηση το 2009 ως τώρα, λόγω και της εξέλιξης ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου καταγράφεται και στις ΗΠΑ (21%), ενώ ανοδικά κινούνται οι εισαγωγές και σε άλλες χώρες (Ιαπωνία, Ινδία, Ελβετία, Βέλγιο, Αυστρία κ.α.).

Σε ότι αφορά τα προϊόντα τώρα, οι μεγαλύτερες μειώσεις αφορούν στα καύσιμα (-27,3%) και τα λάδια (-13,8%). Επιτρέψτε μου όμως να εστιάσω λίγο περισσότερο στις εξαγωγές υπηρεσιών.
|
Έρευνα του ΚΕΕΜ έχει δείξει ότι η συμμετοχή των παραδοσιακών προϊόντων στην εξαγωγική δραστηριότητα υποχωρεί θεαματικά στις τελευταίες δύο δεκαετίες, ενώ αυξάνεται η συμμετοχή των προϊόντων που ενσωματώνουν περισσότερη γνώση και είναι υψηλότερης τεχνολογικής στάθμης.

Η δεσπόζουσα πλέον θέση των εξαγωγών υπηρεσιών αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι το 2008 αυξήθηκαν κατά 8% έναντι συνολικής αύξησης των εξαγωγών 1,1% πέρυσι. Αν μάλιστα, χρησιμοποιηθεί ως έτος βάση το 1991, αποδεικνύεται ότι οι εξαγωγές υπηρεσιών έχουν τετραπλασιαστεί.

Σήμερα, η Ελλάδα κατέχει την 22η θέση στον κόσμο και με κατά κεφαλήν εξαγωγές υπηρεσιών ύψους 3.200 δολ./χρόνο βρίσκεται 7 και πλέον φορές περισσότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι οι προοπτικές για τις ελληνικές εξαγωγές υπηρεσιών που είναι σχεδόν διπλάσιες σε αξία από τις εξαγωγές αγαθών, ακόμα και σε περιβάλλον παγκόσμιας οικονομικής κρίσης είναι μακροπρόθεσμα θετικές.

Ερ: Μπορείτε να "προβλέψετε" την πορεία των εξαγωγών μέσα στη χρονιά;

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων έχει πορεία και εμπειρία 65 χρόνων. Έχουμε περάσει κι άλλες κρίσεις, έχουμε ζήσει και ξέφρενους ρυθμούς ανάπτυξης των εξαγωγών. Οι άνθρωποι του ΠΣΕ, με όπλο τα στοιχεία και τη βαθιά γνώση του αντικειμένου τους ήταν αυτοί που έγκαιρα είχαν προειδοποιήσει για την επικείμενη μείωση των ρυθμών αύξησης των εξαγωγών, μετά από μία φρενήρη άνοδο την περίοδο 2004-2007.

Οι ίδιοι άνθρωποι προετοιμάζονται ήδη για την "επόμενη μέρα" της κρίσης. Υπάρχουν στοιχεία ενθαρρυντικά και ενδείξεις ανάκαμψης, σε μία εξαιρετικά δύσκολη-δίχως αμφιβολία- χρονιά. Το ζητούμενο είναι να είμαστε έτοιμοι να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τη θέση μας στις παραδοσιακές αγορές-στόχους, αλλά και να επεκταθούμε σε νέες με την αναθέρμανση της παγκόσμιας ζήτησης.

Εμείς από τον ΠΣΕ στέλνουμε και πάλι μήνυμα αισιοδοξίας, γιατί είμαστε οι φορείς μίας εξαγωγικής Ελλάδας που αντιστέκεται, μιας εξωστρεφούς Ελλάδας που επιμένει.

Ερ: Ποια είναι τα δυνατά και ποια τα αδύναμα στοιχεία των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων;

Σε μία παγκόσμια οικονομία, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης τα μεμονωμένα πλεονεκτήματα ή αδυναμίες επιχειρήσεων δεν μπορούν από μόνα τους να αλλάξουν τους συσχετισμούς. Αυτό που απαιτείται είναι -το ξαναλέω- ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, που θα έχει ως βάση την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα.

Αυτό το μοντέλο θα πρέπει να περιλαμβάνει: νέες μεθόδους προώθησης εξαγωγών (καθώς οι παραδοσιακές μέθοδοι έχει αποδειχθεί πλέον ότι δεν αρκούν), νέα καινοτόμα και επώνυμα προϊόντα, στήριξη της εξωστρέφειας των εξαγωγικών επιχειρήσεων, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό (στήριξη δηλαδή ελληνικών επενδύσεων εντός και εκτός των συνόρων), ισχυροποίηση των προϊόντων μας στις αγορές των παραδοσιακών μας εταίρων, και συντονισμένη εξόρμηση σε νέες αγορές (π.χ. Λεκάνη της Μεσογείου και Μέση Ανατολή).

Το παράδειγμα της επιτυχημένης πορείας των εξαγωγών στα Βαλκάνια τα προηγούμενα χρόνια πρέπει να είναι οδηγός. Η Μεσόγειος θα αποτελέσει το επόμενο εφαλτήριο για να κατακτήσουμε και νέες αγορές.

"Για όποιον δεν ξέρει που πηγαίνει, δεν υπάρχει ούριος άνεμος", έλεγε ο Σενέκας και είχε απόλυτο δίκιο. Οι Έλληνες εξαγωγείς ξέρουν που θέλουν να πάνε. Ήρθε η ώρα να πάμε εμπρός και προς τα έξω, να εκμεταλλευθούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα ως χώρα (ποιότητα προϊόντων, γεωγραφική θέση, διεθνοποιημένοι τομείς της οικονομίας, όπως ο τουρισμός και η ναυτιλία). Και να δώσουμε ένα τέλος στα ελλείμματα αυτής της χώρας, με πρώτο το μέχρι σήμερα έλλειμμα της εξωστρέφειας.

Πηγή: Κέρδος online 8/9/2009